|
Post by Emma on Jan 1, 2014 18:50:52 GMT
Suomenhevonen ori Om. Emma Hoitaja: Anna
|
|
anna
Aloittelija
Tallityttö
|
Post by anna on Jan 4, 2014 14:45:07 GMT
Kävelen jännittyneenä hyvin hoidetun tallipihan ylitse talliin. Olen ensin hieman hukassa mihin minun pitää mennä, mutta löydän kuitenkin helposti päätallin oven. Astun sisälle ja annan katseeni kiertää ympäri tallia. "Vau!" mutisen itsekseni. Käytävä on leveä ja sen molemmin puolin on karsinoita. Käytävän päässä näen tytön lakaisemassa lattiaa. "Moi!" huikkaan. Tyttö nostaa katseensa ja lähtee kävelemään minua kohti. "Moi ja tervetuloa Lasolan ratsutilalle! Minä olen Emma", tyttö sanoo ja ojentaa kättään. Kättelemme ja samalla esittelen itseni: "Anna, Leon uusi hoitaja." Emma hymyilee iloisesti ja sanoo: "Leo on nyt tarhassa. Ennen kuin saat tutustua hoitsuusi esittelen sinulle tallin ja kerron yleisimmät säännöt." Nyökkään ja Emma alkaa esitellä tallia ja sen ympäristöä. Esittelykierroksen jälkeen olen entistä vakuuttuneempi, että tulen viihtymään täällä. Seuraavaksi on aika hakea Leo! Kävelemme Emman kanssa tarhoille. "Tuolla Leo on", Emma sanoo ja osoittaa sormellaan komeaa ruunikkoa. Emman viheltää ja Leo lähtee astelemaan reippaasti meitä kohti. Nappaan päitset portilta ja pujahdan aidan ali Leon pään viereen. "No hei", moikkaan hevosta. Leo nuuskii minut päästä varpaisiin ja yrittää leikillään tarttua minua hiasta. "Tuota se tekee usein varsinkin uusien ihmisten kanssa. Sille pitää heti alusta asti asettaa selkeät rajat", Emma selittää. Laitan Leolle päitset ja napsautan narun kiinni. Emma aukaisee portin. Leo seuraa minua kiltisti perässä. "Leo on todella kiltti ja helppo käsitellä. Mutta aina pitää kuitenkin muistaa, että se voi yllättäen keksiä jotain typeryyksiä", Emma sanoo. "Mun entinen hevonen oli vähän samanlainen", vastaan ja muistelen haikeasti liinakkoa ruunaani. Talliin päästyämme Emma kehottaa minua laittamaan Rommin ketjuihin käytävälle. "Varmuuden vuoksi se kannattaa aina laittaa johonkin kiinni. Se saattaa lähteä haahuilemaan ympäri tallia heti, kun silmä välttää", Emma kertoo. Emma näyttää, mistä löydän Leon harjat ja varusteet. "Hoida Leo kaikessa rauhassa. Minä käyn hakemassa Lidian ja tulen teidän seuraksi maneesiin ratsastamaan", Emma huikkaa ja astelee ulos tallista. Lepertelen orille samalla, kun harjaan sitä. Se nuokkuu pää alhaalla ja nauttii selvästi harjauksesta. Pian tallin ovi aukeaa ja Emma tulee talliin taluttaen perässään isoa pv-tammaa. Hän vie tamman karsinaan ja tulee katsomaan miten minulla sujuu. "No miten on mennyt? Leo ainakin nauttii", Emma sanoo hymyillen. "Joo, ihan hyvin. Ei ole mitään ongelmia", vastaan. Lähden hakemaan varusteita ja Emma alkaa hoitamaan Lidiania. Satulan nähdessään Leo luimistaa korvia. Nostan satulan varovasti sen selkään ja suoristan huovan. Ori kuoputtaa ärtyneesti käytävän lattiaa. ”Älä viitti”, ärähdän. Emma katsoo Leoa Lidianin karsinan ovelta ja sanoo: ”Tuota se tekee lähes joka kerta. Ärähdät vaan sille.” Nyökkään ja laitan satulavyön ensimmäisiin reikiin. Suitsien laitossa ei ole mitään ongelmaa. Painan kypärän päähäni. Joudun hetken odottelemaan, että Emma saa ratsunsa valmiiksi. ”Okei, menkää te edellä maneesiin. Muistat varmaan mistä sinne mennään”, Emma sanoo. ”Juu”, vastaan. Maneesi on todella iso, joten päätämme ottaa siitä vain puolet käyttöön. Talutan Leon maneesin keskelle, kiristän vyön ja lasken jalustimet. Leon selkään on helppo päästä, koska se ei ole kovin korkea. Joudun pidentämään jalustimia pari reikää. Leo seisoo kiltisti paikallaan niinkuin hyvin koulutetun ratsun pitääkin. Emma on selittänyt minkälainen Leo on ratsastaessa. Otan ohjat käteeni ja puristan kevyesti pohkeita. Leo lähtee reippaaseen käyntiin. ”Otetaan aluksi kunnon alkuverryttelyt!” Emma huutaa maneesin toiselta reunalta. Alkukäyntejen jälkeen otan kevyen ohjastuntuman ja alan ratsastamaan voltteja joka kulmaan. Pitkillä sivuilla otan pysähdyksen aina sivun keskelle. Ratsastan tätä tehtävää hetken, sitten vaihdan suuntaa ja toistan samoja juttuja. Leo taipuu tosi hyvin volteilla ja pysähtyykin moitteettomasti. Valmistelen siirtymisen raviin. Ratsastan pitkille sivuille kiemurauraa ja päätyihin pääty-ympyrät. Emma antaa pari vinkkiä, miten saan Leon taipumaan paremmin kiemuraurilla. Välillä Leo yrittää kiihdyttää ravia, mutta saan sen nopeasti takaisin kuulolle. Emma ohjaa Lidianin kentän keskelle ja kehottaa minua nostamaan laukan. ”Kokeile laukkaa pääty-ympyrällä. Valmistele nosto hyvin ja muista, ettet jää suuhun kiinni”, Emma ohjeistaan. Seuraavaa kulmaa lähestyttäessä istun alas, teen puolipidätteen ja annan laukkapohkeet. Leo kirjaimellisesti ampaisee laukkaan. ”Käännä ympyrälle! Älä anna sen kuskata!” Emma huutaa. Teen työtä käskettyä. Tiivistän istuntaani ja teen pidätteitä. ”Parempi ulko-ohjan tuki ja taivuta enemmän. Sisäpohje pitää hevosen ympyrällä ja taivuttaa”, Emma antaa ohjeita. Pikku hiljaa Leon laukka alkaa hidastua ja siinä on mukavampi istua. ”Noin, hyvä! Nyt se on kuulolla”, Emma kehuu. Parin ympyrän jälkeen vaihdan suuntaa ja toistan tehtävän. Tällä kertaa olen varautunut säntäilyyn ja saan Leon nopeasti ruotuun säntäilyistä huolimatta. ”Muista ulko-ohja ja sisäpohje”, Emma huomauttaa. ”Tee vielä muutama rauhallinen nosto. Äläkä anna sen lähteä säntäilemään!” Kun Emma on tyytyväinen laukannostoihin, päätämme käydä loppuverryttelyt maastossa. ”Menkää te Leon kans eellä nii me tullaan teidän perässä”, Emma sanoo. Emma opastaa, mihin minun pitää mennä. Ohjaan Leon hiekkatielle, johon on satanut pieni kerros lunta. ”Ota tuon mutkan jälkeen ravia”, Emma sanoo. Otan paremman ohjastuntuman ja nostan ravin. Leo ravaa korvat hörössä eteenpäin. Ravaamme noin kilometrin. ”Okei, siirrytään käyntiin ja käännytään takaisin.” Käännämme hevoset ja ratsastamme vierekkäin takaisin. Kävelemme koko matkan tallille. Matkalla Emma selittää tarkemmin Lasolan toiminnasta. Tallin pihalla hyppäämme alas hevosten selästä. Löysään satulavyötä ja nostan jalustimet ylös. Talutamme hevoset talliin ja otamme niiltä varusteet pois. ”Laita Leolle sininen fleeceloimi. Loimi roikkuu sen karsinan ovessa”, Emma ohjeistaa. Harjaan Leon pikaisesti ja laitan sille loimen. ”Jätetään hevoset talliin. Käyn viemässä ne iltapäivällä ulos”, Emma sanoo. Haemme väsyneille ratsuille tukon heinää ja menemme itse juomaan lämmintä kaakaota. ”No mitä mieltä olet Leosta?” Emma kysyy. Hörppään kaakaota ja vastaan: ”Tosi ihana heppa! Eiköhän se tästä lähde sujumaan, kun tutustutaan toisiimme”, vastaan. ”Varmasti lähtee. Teillä näytti synkkaavan aika hyvin”, Emma sanoo. Juttelemme vielä hetken niitä näitä. Sitten minun on aika lähteä kotiin ja Emman pitää mennä jakamaan päiväheinät ja ratsastamaan vielä pari hevosta. Tulipas tästä pitkä tarina En tavallisesti kirjoita näin pitkiä, mutta yleensä nämä aloitustarinat vähän venähtää Emman vastaus:
Hyvä, että teillä sujui hyvin Leon kanssa! Alku intoilujen jälkeen Leo kuunteli sinua todella hyvin! Teksti oli selkeää, mutta huomasin pari kirjoitusvirhettä. Löysin myös pari taivutusvirhettä:
Lidiania --> Lidiaa (Hevosen nimi on Lidia, ei Lidian) Lidianin --> Lidian
Huomasin myös tuolla jonkun toisen hevosen nimen, Rommi. Menikö hepat sekaisin? Kiva tarina, jota oli kiva lukea. Saat tästä 20v€
~ Emma
|
|
anna
Aloittelija
Tallityttö
|
Post by anna on Jan 8, 2014 19:07:10 GMT
Ajattelen hetken mielijohteesta lähteä hoitamaan Leoa. Kello on jo aika paljon, Emma ja hänen äitinsä aloittavat varmaan jo iltatallia. Lähetän varalta Emmalle viestin, että voinko tallille. Vastaus on: ”Tottakai ” Vaihdan tallivaatteet ja lähden ajamaan tallille. Matkaa sinne on onneksi vain kymmenisen kilometriä, joten ajomatkassa ei mene kauaa. Kävelen pihan poikki päätalliin. Pitkästä aikaa on selkeää ja näen miljoonien tähtien tuikkivan taivaalla. Kaunista! Avaan tallin oven ja vastaan tulvahtaa tuttu ja turvallinen haju, vai pitäisikö sanoa jopa tuoksu. Emma on jakamassa iltaheiniä valmiiksi. ”Helou”, tervehdin häntä. ”Moi”, hän vastaan ja jatkaa: ”Käy vain hakemassa Leo sisään. Muistat varmaan missä tarhassa se on?” ”Joo”, vastaan ja lähden kävelemään tarhoille. Leo odottaakin jo portilla, varmaankin iltakaurojen toivossa. ”Moi, miten menee?” moikkaan oria. Se katsoo minua korvat höröllä pilke silmäkulmassa. Nappaan päitset, puikahdan aidan ali ja otan Leon kiinni. Avaan portin ja lähdemme kävelemään kohti tallia. Leolla on todella kiire talliin ja saan pyöräyttää muutaman ympyrän, että saan sen hidastamaan. ”Kyllä me keretään talliin ihan rauhallisesti kävellen”, puuskahdan. Loppumatka sujuu paremmin. Tallissa laitan Leon ketjuihin samaan paikkaan, kuin viime kerralla. Haen harjapakin ja alan harjaamaan oria. Harjaan ensin pölyharjalla koko hevosen läpi ja teen loppusilauksen pehmeällä harjalla. Seuraavaksi otan kaviokoukun ja nostan oikean etusen. Jalka nousee hyvin, mutta sitten alkaa hirveä nykiminen. Pidän sitkeästi kaviosta kiinni ja ärähdän. Nykiminen loppuu ja saan puhdistettua kavion. Leo yrittää samaa temppua myös toisen etusen puhdistuksessa. Takaset se antaa puhdistaa kiltisti. ”Hyvä poika”, kehun sitä, kun olen saanut kaikki kaviot puhtaiksi. Lopuksi selvitän harjan ja hännän. ”Valmista tuli”, sanon. Rapsuttelen oria ja lepertelen sille. Sitä alkaa kuitenkin pian kyllästyttämään, joten vien sen suosiolla karsinaan syömään kauroja. Käyn viemässä harjakorin takaisin satulahuoneeseen. Emma on siellä viikkaamassa loimia hyllyyn. ”Voitko tulla kaveriksi hakemaan Einon, Sandran ja Minnin? Muut hepat ovatkin jo sisällä” Emma kysyy. ”Juu, eipä mulla mikään kiire kotiin ole”, vastaan. Emma viikkaa vielä pari loimea ja sitten lähdemme. Minä talutan Minnin ja Emma Sandran. Sen jälkeen käyn hakemassa Einon, joka on ainut ulkona oleva hevonen. Se kävelee hätääntyneenä portin edustalla, koska on ainut ulkona oleva hevonen. ”Rauhassa Eino pieni”, juttelen ponille. Laitan päitset päähän ja lähden taluttamaan sitä talliin. Poni kävelee reippain askelin rinnallani. Avaan tallin oven ja vien orin karsinaansa. Se käy ahnaasti kaurojen kimppuun. ”Kiitos avusta”, Emma sanoo. ”Eipä mitään, kiva jos minusta on hyötyä”, sanon hymyillen. Juttelemme vielä hetken Emman kanssa. Hän lupaa pitää minulle yksityistunnin Leolla lähipäivinä. Jännää! Edellisestä ratsastustunnistani onkin aikaa. Emman pitää jatkaa iltatallin tekoa ja itse päätän lähteä kotiin nukkumaan. Sanon heipat ja lähden ajelemaan kotia kohti. Emman vastaus:
Kiva, vaikkakin vähän lyhyt tarina, johon olit hienosti osaannut tiivistää asiat. Leo tosiaan osaa testata hoitajaansa laskemalla kavionsa ja se saattaa olla usein hermoja raastavaa. Onneksi Leo kuitenkin lopetti, kun siirryit takasiin. Kirjoitusvirheitä en löytänyt, mutta yksi kirjoitustyylisi häiritsee minua:
Eli kun tulee uusi repliikki, se aloitetaan uudelta riviltä, ellei repliikki jatku edellisestä. Esim. ”Kiitos avusta”, Emma sanoo. ”Eipä mitään, kiva jos minusta on hyötyä”, sanon hymyillen. (tarina jatkuu...)
Saat tästä 12,50v€
~ Emma
|
|
anna
Aloittelija
Tallityttö
|
Post by anna on Jan 11, 2014 18:54:33 GMT
Perjantaiaamuna saan viestin Emmalta: ”Hei, ratsastustunti tänään neljältä. Tule ajoissa tallille laittamaan Leo kuntoon.” Laitan tallivaatteet valmiiksi pussiin, koska joudun ajamaan tallille suoraan töistä. Teen myös eväät, ettei minun tarvitse ratsastaa nälissään.
Kello on noin vartin yli kolme, kun pääsen tallille. Syön nopeasti eväät ja lähden hakemaan Leon tarhasta. Se antaa kiltisti laittaa päitset ja taluttaessa kävelee mukisematta vieressäni. Laitan orin ketjuihin ja käyn hakemassa harjakorin. Harjaus sujuu hyvin, mutta kavioiden puhdistuksessa Leo yrittää taas nykiä jalkojaan. Pidän sinnikkäästi jalasta kiinni ja komennan Leoa. Ori lopettaa ja saan puhdistettua kaviot. Käyn hakemassa varusteet. Kun nostan satulan Leon selkään, se vetää korvat luimuun ja väistää sivulle. Lasken satulan rauhallisesti sen selkään ja kehun oria. Suoristan huovan ja laitan satulavyön kiinni. Seuraavaksi laitan päitset Leon kaulalle ja suitset päähän. Lähden taluttamaan Leoa maneesille.
Emma odottaa jo meitä maneesilla. Emma moikkaa minua ja käskee irrottamaan jalustimet satulasta. "Tänään keskitytään painopisteen hallintaan!” hän ilmoittaa. Irrotan jalustimet ja mietin, että mitähän tästäkin tulee. Hyppään kuitenkin mukisematta Leon selkään. ”Tee alkuverryttelyt itsenäisesti. Käyn äkkiä tarkistamassa Lidian kunnon”, Emma huikkaa ja lähtee. Keskityn, että Leo kävelee reippaasti eteenpäin. Teen loivia kiemuroita ja voltteja pitkin ohjin.
Pian Emma tulee takaisin. ”Voit alkaa ravailla. Katso jo heti alussa, että istut keskellä satulaa, niin saat Leon kulkemaan suoraan!” Emma käskee. Otan kevyen ohjastuntuman, tiivistän istuntaani ja kehotan Leon siirtymään raviin. ”Kävele aina lyhyet sivut ja ravaa pitkät. Valmistele siirtymiset ajoissa istunnalla ja kevyellä puolipidätteellä. Pitkällä sivulle voit ratsastaa pari volttia”, Emma selostaa tehtävää. Teen työtä käskettyä, mutta minulla on vaikeuksia pysyä ravissa. Pompin satulassa ylös alas enkä saa minkäänlaista tuntumaa Leoon. ”Katso, että jalat ja kädet ovat paikallaan ja tee töitä vatsalihaksilla!" Emma neuvoo. ”Anna jalkojen roikkua rentoina lonkasta asti ja muista rennot kädet!” Asentoni parani huomattavasti ja Leokin alkoi liikkua heti paremmin. ”Hyvä!” Emma kehui. Vaihdan suunnan ja ratsastan samaa tehtävää vielä hetken.
Seuraava tehtävä olikin vähän haastavampi. "Okei. Tule kirjaimesta L suoraan kohti minua!” Emma käskee. Käännän Leon lyhyen sivun keskeltä kohti Emmaa. Tuntuma Leoon katoaa jälleen ja ratsuni kiemurtelee kuin mato. Emma kysyy: ”Oliko tuo suoraan ,Anna?” ”Ei ollut”, myönnän. ”Mitä teemme seuraavalla kerralla?” hän kysyy. ”Istun satulan keskiosassa”, vastaan. ”Juuri niin”, Emma sanoo ja käskee meidän tulla uudestaan.
Tällä kertaa päätän olla tomerampi. Parannan asentoani jo hyvissä ajoin pitkällä sivulla. Käännän Leon uudestaan halkaisijalle, istun tiiviisti satulaan ja pidän hyvän ohjastuntuman. Toinen kerta menee jo paremmin, mutta lopussa Leo karkaa hieman vasemmalle. ”Se oli jo parempi. Muista pitää vielä pohkeet lähellä kylkiä!” Emma neuvoo. Kolmas kerta menee todella hyvin. ”Loistavaa! Kiitä Leoa!” Emma kehuu. Taputan oria kaulalle. ”Sitten sama tehtävä toiseen suuntaan”, Emma sanoo.
Teen työtä käskettyä ja tehtävä onnistuu ihan hyvin myös toiseen suuntaan. ”Se alkoi sujumaan jo hyvin. Pidetään pieni tauko ennen laukkaamista”, Emma sanoo. Annan Leolle pitkät ohjat ja se venyttää turpansa maahan. Kävelemme muutaman minuutin ristiin rastiin maneesissa. Käyntien aikana Emma selittää seuraavaa tehtävää: ”Tehdään lyhyet laukkaharjoitukset molempiin suuntiin. Nosta laukka ravista lyhyen sivun alussa ja ratsasta ison pääty-ympyrän. Ympyrän jälkeen siirrt pitkän sivun puolessa välissä raviin ja nosta uusi laukka taas lyhyen sivun alussa.”
Otan ohjastuntuman ja alan valmistelemaan laukannostoa. Laukka nousee hyvin ja Leo laukkaa paljon rauhallisemmin mitä "koeratsastuksessa". Käännän orin ympyrälle, mutta ympyrästä tulee aika pieni. ”Suurenna ympyrää!” Emma kehottaa. Ratsastan toisen ympyrän heti perään. Pidän hyvän ulko-ohjan tuen ja kehotan Leon sisäpohkeella suuremmalle ympyrälle. Tällä kertaa ympyrästä tulee lähes täydellinen. Kehun Leoa ääneen: ”Hieno poika!” Pitkän sivun alussa Leo yrittää lähteä kiihdyttämään. ”Käytä vatsalihaksia ja pidä takapuoli hyvin satulassa!” Emma neuvoo. Teen niin kuin Emma käskee ja Leo hiljentää vauhtia. Raviin siirtyminen onnistuu hyvin, samoin laukannosto ja ympyrä.
Ratsastan samaa tehtävää vielä toiseenkin suuntaan muutaman kerran. ”Se meni hyvin! Ravaa vielä hetken aikaa ja mene sitten loppukäynnit”, Emma sanoo. Annan Leon ravata pitkin ohjin, että se voi venyttää kaulaa ja selkää. Ratsastan isoja ympyröitä ja loivia kiemurauria. ”Pärjäät varmaan yksinäsi? ”Emma kysyy ”Juu”, vastaan. ”Jos tulee jotain kysyttävää niin löydät minut toimistosta”, Emma sanoo. ”Selvä”, sanon.
Emma lähdettyä ravaan vielä hetken aikaa ja sitten siirryn käyntiin. Kävelytän Leoa kymmenisen minuuttia. Pysäytän orin maneesin keskelle ja hyppään alas selästä. Löysään satulavyötä ja kiinnitän jalustimet takaisin satulaan. Sammutan maneesista valot, avaan oven ja lähden taluttamaan Leoa tallille. Ulkona on alkanut satamaan lunta! Jospa se talvi viimein tulisi ikävien vesi- ja räntäsateiden jälkeen.
Tallilla otan Leolta varusteet pois. Ratsuni on hiestä märkä, joten käyn hakemassa pyyhkeen ja kuivaan sillä enimmät hiet. Otan karsinan ovesta fleeceloimen, jonka heitän orin selkään. Sitten vien sen karsinaan ja annan sille tukon heiniä ja melassivettä. Kävelen toimiston ovelle ja kysyn: ”Hei Emma, voitko vaihtaa Leon loimen hetken päästä?” ”Joo, tottakai”, hän vastaa. ”Hyvä. Minun pitää lähteä kotiin siivoamaan”, huokaisen. Emma hymähtää ja sanoo: ”Työn iloa! Tulehan taas käymään.” ”Juu, heippa”, vastaan. ”Moikka!” Emma huikkaa.
Emman vastaus:
Kivan pitkä tarina! Tarinassa oli selkeät kappalejaot ja itä oli ilo lukea! Ainut vain, että tuntitarinat tulisi kirjoittaa kyseisen tunnin topickiin. Tämä ei tällä kertaa kuitenkaan haittaa.
Olit todella hyvin kirjoittanut tarinan "yhteen" minun tarinani kanssa. Kirjoitusvirheitä en löytänyt ollenkaan. Saat tästä 23v€[/i]
|
|
anna
Aloittelija
Tallityttö
|
Post by anna on Jan 19, 2014 13:30:42 GMT
Viimeinkin saan kaivaa paksut talvivaatteeni kaapista. Mittari näyttää – 17 pakkasastetta ja aurinko paistaa! Vetäessäni paksuja toppavaatteita päälleni, mietin mitä tekisin tänään Leon kanssa. Päätän puunata sen oikein hienoksi ja käydä rennon käyntimaaston ilman satulaa. Kun olen saanut vaatteet ylleni, lähden ajamaan tallille.
Tallilla lähden suoraan hakemaan Leoa. Ori huomaa minut jo kaukaa ja katsoo ihmeissään lähestyvää toppakasaa. ”Moi, miten menee?” tervehdin Leoa. Kumarrun aidan ali ja utelias turpa tulee heti nuuskimaan minua päästä varpaisiin. ”Minä se vain olen”, sanon. Nappaan päitsen portin pielestä ja laitan ne Leon päähän. Avaan portin ja lähden taluttamaan hevosta talliin. Pari kertaa ori yrittää kiilata edelleni, mutta saan sen ruotuun parilla narun heilautuksella.
Vien Leon karsinaan ja lähden etsimään Emmaa. Löydän hänet toimistosta paperipinojen keskeltä. ”Moi, sopiiko sulle, että käyn ratsastamassa Leolla ilman satulaa maastossa?” ”Hmm, mitä?” Emma mutisee mietteliäänä ja nostaa katseensa papereista minuun. En voi olla nauramatta Emma keskittyneelle ilmeelle. ”Konttorirotta!” hihitän. ”Öö Anna, onko sulla joku ongelma?” Emma kysyy kulmat koholla, mutta ei voi itsekkään estää naurua. Aikani hihiteltyä saan esitettyä asiani uudestaan: ”Mulla on jäänyt yöunet vähän lyhyeksi. Että voisinko käydä ratsastamassa Leolla ilman satulaa maastossa?” ”Joo, mikä ettei. Pue lämpimästi vaatetta!” Emma sanoo. ”Tottakai. Mihin päin meidän kannattais mennä?” kysyn. Emma selittää noin parin kilometrin mittaisesta metsäpolusta. Kuulostaa tosi hyvältä!
Lähden harjaamaan Leoa. Päätän harjata sen tällä kertaa karsinassa. Varmuuden vuoksi sidon sen kalteriin kiinni. Harjaamiseen kuluu aikaa puolisen tuntia, koska setvin orin harjan ja hännän huolella. Kavioiden puhdistuskin sujuu tänään hyvin, Leo ei yritä kertaakaan nykiä jalkojaan.
Käyn hakemassa satulahuoneesta suitset. Lämmitän ensin kuolaimet lämpimässä vedessä ennen kuin laitan ne Leolle. Kukapa nyt haluasi kylmän raudankappaleen suuhunsa? Käyn vielä hakemassa viltin, jonka voin kietoa jalkojeni ympärille. Sitten olemme valmiita matkaan! Pihalle mietin, miten pääsen Leon selkään. Juuri sopivasti näen Jasun astelevan wanhasta tallista päätallille. ”Hei Jasu, voitko tulla punttaamaan?” huudan. "Moi, tottakai!" Jasu vastaa iloisesti ja tulee auttamaan. Leo pysyy kiltisti paikallaan, kun kipuan sen selkään. Kiitän Jasua ja käärin viltin jalkojeni ympärille.
Annan Leolle pohkeita ja ohjaan sen tallin takaa lähtevälle metsätielle. Leo astelee korvat höröllä reippaasti eteenpäin. Hengitän syvään raikasta talvi-ilmaa ja kuuntelen lumen narskumista Leon kavioiden alla. Tiestä haarautuu pieni polku oikealle. Käännän Leon sinne. Polku kiemurtelee puiden välissä. Välillä saan kumartua väistämään lumisia oksia, etten saisi lunta niskaani.
Polku liittyy leveään metsätiehen. "Tästä meidän pitää kääntyä taas oikealle", mutisen itsekseni muistellessani Emman ohjeita. Ohjaan Leon oikealle ja se lähtee kävelemään reippaammin. Suunta taitaa olla oikea, ainakin Leon vauhdista päätellen. Muutaman kerran saan pidätellä oria, kun se yrittää siirtyä raviin.
Metsätie päättyy pellolle. Pellon päähän näkyykin jo tallia. Leo marssii reippaasti eteen päin, eikä sitä haittaa puoleen sääreen yltävä kinos. Välillä se kyntää hangen pintaa turvallaan ja pärskii, kun lunta menee sieraimiin. "Höpsö!" sanon orille.
Ohjaan orin tallin oven viereen ja hyppään alas selästä. Vedän ohjat Leon pään yli ja talutan sen talliin. Jasukin on pihalla nousemassa Garon selkään. "Miten lenkki meni?" hän kysyy iloisesti. "Ihan hyvin. Ilma oli mahtava ja Leokin kulki nätisti", vastaan. "Koulutreenikö edessä?" kysyn ja päättelen niin koulusatulasta. "Joo, saa nähdä miten menee, kun Garolla oli eilen vapaapäivä. Se on varmasti täynnä energiaa seistyään päivän tarhassa", Jasu selittää. "No varmasti", vastaan. Vedän ohjat Leon pään yli ja talutan sen talliin.
Karsinassa otan suitset sen päästä ja vien ne satulahuoneeseen. Teen Leolle melassia ja harjaan sen pikaisesti. Päätän viedä orin suoraan tarhaan, koska se ei ole yhtään hikinen. Ensiksi laitan sille toppaloimen. Leo kävelee moitteettomasti tarhaan. Otan siltä päitset ja suljen portin. Ori menee tarhan keskelle, pyörii siinä hetken ja alkaa piehtaroimaan. Aikansa kierittyään maassa se nousee ja ampaisee pukkilaukalla tarhan toiseen päähän. En voi olla nauramatta elämäniloiselle oripojalle.
Tallissa vien Leon harjakorin satulahuoneeseen. Käyn vielä jututtamassa Emmaa, joka ahertaa vieläkin toimistossa. Emma tarjoaa minulle kuumaa kaakaota sekä pullaa. "Täällä tallilaiset hemmotellaan ihan pilalle", sanon ja hörppään mukistani pitkän kulauksen. Emma vain hymähtää ja täyttää kynä sauhuten jotakin paperia. Kaakaon juotuani sanon Emmalle heipat ja lähden ajelemaan kotia kohti.
Emman vastaus:
Selkeän tarinan kirjoitit taas! Tosiaan talvi tuli ja minullakin kiireet painaa päälle. Joonas voisi minunpuolesta tulla auttamaan minua tuntien järjestelyssä ja jos sinä haluat, voit pitää itsekkin tunteja, jotta taakka minun harteiltani keventyisi. Kiireideni takia minulta saa kysyä kaikki asiat kahteen otteeseen, jos istun toimistossa papereita selaamassa.
Tosiaan maastoja menee sinne tänne ja ympäri, mutta maastokarttaa en ole vielä ehtinyt tekemään, minä kun olen erittäin laiska piirtämään. Minulta ja multa tallilaisilta onkin hyvä kysyä, jos joku tietäisi hyviä maastoreittejä.
Kirjoitusvirheitä löysin yhden ainoan. Päitsen --> päitset (en osaa selittää tätä).
Saat tästä 15,50v€
|
|